Az ISO 9000 szabványsorozat Az átdolgozott és ma érvényes ISO 9000:2000 szabványsorozat több szabványból áll. Ezek az alábbiak: - ISO 9000:2005 (MSZ EN ISO 9000:2005) Minőségirányítási rendszerek. Alapok és szótár. - ISO 9001:2000 (MSZ EN ISO 9001:2001) Minőségirányítási rendszerek. Követelmények. - ISO 9004:2000 (MSZ EN ISO 9004:2001) Minőségirányítási rendszerek. Útmutató a működési fejlesztéshez.
Az ISO 9000 szabványsorozat előírásai nem a termék meghatározott tulajdonságait határozzák meg, hanem a szervezet működésének egészét átszövő minőségirányítás elveit, amelyek a következők (a következő felsorolás szó szerinti idézet az MSZ EN ISO 9000:2001 szabványból):
Vevőközpontúság A szervezetek vevőiktől függenek, ezért ismerniük kell a jelenlegi és a jövőbeli vevői szükségleteket, teljesíteniük kell a vevők követelményeit, és igyekezniük kell felülmúlni a vevők elvárásait.
Vezetés A vezetők megteremtik a szervezet céljainak és igazgatásának egységét. Hozzanak létre és tartsanak fenn olyan belső környezetet, amelyben a munkatársak teljes mértékig részt vehetnek a szervezet céljainak elérésében.
A munkatársak bevonása A szervezet lényegét minden szinten a munkatársak jelentik, és az Ő teljes mértékű bevonásuk teszi lehetővé képességeik kihasználását a szervezet javára.
Folyamatszemléletű megközelítés A kívánt eredményt hatékonyabban lehet elérni, ha a tevékenységeket és a velük kapcsolatos erőforrásokat folyamatként irányítják.
Rendszerszemlélet az irányításban Az egymással összefüggő folyamatok rendszerként való azonosítása, megértése és irányítása hozzájárul ahhoz, hogy a szervezet eredményesen és hatékonyan valósítsa meg céljait.
Folyamatos fejlesztés A szervezet teljes működésének átfogó, folyamatos fejlesztése legyen a szervezet állandó célja.
Tényeken alapuló döntéshozatal Az eredményes döntések az adatok és egyéb információ elemzésén alapulnak.
Kölcsönösen előnyös kapcsolatok a (be)szállítókkal A szervezet és (be)szállítói kölcsönösen függnek egymástól, és kölcsönösen előnyös kapcsolatuk fokozza mindkettejük értékteremtő képességét.
A minőségirányítási rendszerekkel szemben támasztott követelményeket az ISO 9001:2000 (magyar megfelelője MSZ EN ISO 9001:2001) szabvány rögzíti. Ez a szabvány egy olyan szervezet követelményeit írja le, amely képes a vevők igényeinek kielégítésére és felkészült e képességek független külső fél által végzett értékelésére.
A szabvány jellemzői:
- nem kötelező érvényű, minden alkalmazó önként vállalja e szabvány követelményeinek teljesítését, - a követelményeket általánosan fogalmazza meg és a felhasználóra bízza a teljesítés részleteinek kialakítását. E tulajdonsága miatt nem csak a termelő és szolgáltató szervezetekre alkalmazható, - piac által vezérelt szabvány, amely a vevő és a szállító közötti kapcsolatot a vevő szemszögéből szabályozza.
Milyen előnyök várhatók az ISO 9000 szabványsorozat követelményrendszerének megvalósításától?
- versenyelőny a piacon, - szabályozottabb termelés, szolgáltatás, - jobb, pontosabb vezetői információk, - hatékonyabb irányítás és munkavégzés, - javul a belső működés hatékonysága, szervezettsége, - csökkennek az üzemeltetési költségek, - ösztönző hatást gyakorol a beszállítói körre, - kialakul a folyamatos fejlődés igénye.
A minőségirányítási rendszer kiépítésének lépései Előkészítés - A vállalkozás tevékenységi folyamatainak, eljárásainak, ügymenetének felmérése, - Szervezeti átvilágítás, - A rendelkezésre álló dokumentáció átvizsgálása, - Minőségügyi tréning a társaság vezetői, a kijelölt minőségügyi megbízott, valamint a rendszer kiépítésében közreműködő dolgozók számára, - A működőképes minőségirányítási rendszer kiépítéséhez szükséges erőforrások meghatározása.
A minőségirányítási dokumentumrendszer kidolgozása - Minőségpolitika és minőségcélok, - Minőségirányítási kézikönyv, - Eljárási utasítások, - Munka- és vizsgálati utasítások, - Bizonylatok, formanyomtatványok, űrlapok, stb.
A minőségirányítási rendszer bevezetése - Minőségügyi tréningek, - Fizikai rendteremtés, - Hitelesítések, kalibrálások elvégeztetése, - Belső felülvizsgálók képzése, - Belső auditok, - A szükséges helyesbítő intézkedések meghatározása, végrehajtása.
A vevői bizalom elnyeréséhez természetesen nem elegendő a minőségirányítási rendszer megléte, az ISO 9000 nemzetközi szabványsorozatban rögzített követelményrendszernek való megfelelés független tanúsító szervezet általi tanúsítása is szükséges.
A tanúsítás folyamata:
- Előaudit (nem kötelező, választható), - Dokumentáció vizsgálat, - Helyszíni audit, - Auditjelentés készítése (pozitív esetben javaslat a tanúsítvány odaitélésére).
A minőségirányítási rendszer kiépítésének időszükséglete a cég vezetési szintjeinek számától és tevékenységének összetettségétől függően mintegy 6 - 12 hónap.
|